חרף הנתונים המובהקים הללו, מרבית הישראלים אינם יודעים לנהל נכון את הוצאות המזון המשפחתיות והם לא מודעים לכך שזהו אחד הפרמטרים שבו ניתן להגדיל את החסכונות בצורה המשמעותית ביותר. זאת, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. כעת, נציג בפניכם מספר טיפים לניהול תקציב משפחתי בנושא הוצאות מזון, ותופתעו לגלות כמה קל להפחית את התשלומים החודשיים וכיצד צרכנות נבונה ומושכלת חוסכת לכם אלפי שקלים בשנה.
לא צריך להתחיל דיאטה
הפרמטר החשוב שעליכם להכיר הוא שלרוב ניתן להפחית את הוצאות המזון בחוכמה מבלי לצמצם כלל את כמות המצרכים. במילים פשוטות, לא צריך להיכנס לדיאטה כפויה או להדק את החגורה במכנס, ואפשר בדרך כלל ליהנות מאותה התזונה בפחות מחיר. במשפחות קטנות החיסכון הנ"ל יכול להגיע לכדי מאות שקלים בחודש, ובמשפחות גדולות החיסכון יכול בהחלט להתבטא בארבע ספרות (!).
נהלו רשימת קניות מסודרת
אין ספק שניהול רשימת קניות מסודרת הוא ה"טריק הכי ישן בספר". כמו בכל הוצאה משפחתית, גם הוצאה שגרתית כמו קניות ברשת מזון חשוב לבצע לאחר תכנון מוקדם ועל בסיס רשימת קניות שהוכנה מראש. רשימת קניות תמנע ממכם לקנות מוצרים מתוך דחף רגעי שאין לכם באמת צורך בהם, ותאפשר לכם לבצע את הקניות ביעילות ובמהירות (ללא בזבוז זמן שבו אתם עלולים להיסחף לרכישת מוצרים מיותרים).
במידה ולא תעבדו על בסיס רשימת קניות מסודרת, אל תתפלאו אם תאלצו לחזור אל הסופרמרקט וסביר להניח שתיקחו אתכם בסיבוב השני עוד מוצרים "על הדרך".
כסף קטן זה כסף גדול
אחת הבעיות המרכזיות ברכישת קניות מזון בסופרמרקט היא העלות הנמוכה של כל מוצר בנפרד. כאשר הפערים בין המוצרים עומדים על 2-10 ₪, נדמה לעיתים כי אין לכך כל משמעות. ובכן, מדובר בטעות נפוצה. שימו לב, רכישת מזון בסופר כוללת בדרך כלל סל מוצרים של כמה עשרות פריטים. כעת, צאו מנקודת הנחה שרכשתם 40 פריטים ובחרתם תמיד את המוצר היקר על פני הזול. בסה"כ זהו פער כולל של כ-80-100 ₪. עכשיו, נכפיל את זה ב-3 קניות גדולות בחודש ונגיע כבר לבזבוז של 240-300 ₪ (ובשנה – 2880 ₪-3600 ₪). לא חבל?
קניות באמצעות האינטרנט
ענפים רבים במשק זיהו זה מכבר את הפוטנציאל האדיר אשר טמון במרחב הווירטואלי. הקמת חנות מקוונת מאפשרת הוזלת מחירים בזכות העדר תחזוקה שוטפת של עובדים, עלויות שכירות וכדומה. בשנים האחרונות, הבשורה הווירטואלית הגיעה גם לרשתות המזון. כפי שצוין במגזין דה מרקר, "ללא קמפיינים שיווקיים או מסעות פרסום נוצצים, רשתות הסופרמרקטים בישראל מציעות מהפכה של ממש בצרכנות מזון".
בשל התחרות הגדולה בתחום בין הרשתות השונות, רשתות המזון מציעות כיום לא רק אתרי אינטרנט ידידותיים למשתמש אלא גם מתחרות על ליבם של הגולשים בזכות שירות מצוין, מחירים אטרקטיביים, מבצעים ומשלוח עד הבית בחינם (החל מעלות מסוימת).
שימו לב, צרכנות מזון באינטרנט חוסכת לכם זמן, דלק וטרחה. כמו כן, מחקרים שבדקו את הנושא מצאו כי כאשר הרכישה מתבצעת באינטרנט כמות ה"פיתויים" קטנה וההתמקדות במוצרים ברכישה נוגעת למוצרים הרלבנטיים בלבד. הוסיפו לכך את האפשרות לבצע את הקניות מהבית תוך כדי ביקורת של המוצרים הקיימים והרי לפניכם חיסכון בקנייה כפולה.
לא זו אף זו, רוב אתרי האינטרנט של הרשתות מציעים אפילו מבצעים אטרקטיביים (מצב הפוך לקנייה בחנות שבה המוצר היקר תמיד עומד בחזית). בקיצור, אם אתם רוצים לחסוך בקניות המזון ולבצע קנייה חכמה ומבוקרת, קניות באינטרנט הן דרך מצוינת לעשות כן. בנוסף, רשימת הקניות שלכם נשמרת ואתם יכולים לעקוב אחריה בפעם הבאה (ולהסיר בהתאם מוצרים שלא השתמשתם או שלא התאימו לכם). העובדה שרשימת הקניות נשמרת מסייעת גם לערוך בקרה שוטפת על ההוצאות לאורך זמן.
קניות על בטן מלאה
מכירים את זה שאתם מגיעים לסופרמרקט רעבים וכבר מתכננים את הארוחה הבאה? ובכן, מחקרים שבדקו את הנושא מצאו שקניות בתחושת רעב עלולות להביא לרכישת מוצרים מיותרים ביוקר. מדובר בתופעה פסיכולוגית אשר כדאי להכיר וההמלצה היא תמיד לבצע קניות על בטן מלאה. בקיצור, הקפידו לקנות עם הראש ולא עם הבטן.
חפשו את המוצרים הזולים והיזהרו מאוכל מוכן
אחת ההתלבטויות הגדולות בקניית מוצרי מזון היא ההחלטה בין אוכל מוכן (או חצי-מוכן) לבין מוצרי יסוד. בעניין זה, חשוב תמיד לזכור את הכלל – אוכל מוכן תמיד יהיה יקר יותר מהמרכיבים שלו. יתרה מכך, אוכל מוכן הוא בדרך כלל פחות בריא מאוכל שתכינו בעצמכם. אם אינכם יודעים לבשל, תוכלו בקלות באמצעות האינטרנט ללמוד כמה מתכונים בסיסיים.
מומלץ כמובן להכין ביום אחד אוכל לכל השבוע (או לכמה ימים) ולא תאמינו כמה כסף אפשר לחסוך עם בישול בבית. שימו לב, זכרו גם כי מוצרים במשקל יהיו זולים מאותם המוצרים באריזה (למשל – חסה באריזה לעומת חסה במשקל). במסגרת איתור המוצרים הזולים כדאי לכוון אל המותגים המוכרים פחות (וזאת גם כאשר המותגים המוכרים יהיו בדרך כלל ממש מול העיניים). אמנם אינכם חייבים להתפשר על מוצרים ברמה נמוכה, אבל במרבית המקרים המותגים המקומיים של הרשת יהיו בהחלט מענה טוב לארוחה שלכם.