בשלב ראשון, נדגיש שעסק של אדם אחד טומן בחובו לא רק אתגרים אלא גם יתרונות. זהו עסק דינאמי שלא תלוי בהוצאות קבועות-גבוהות בגין העסקת עובדים, הגמישות שלו רבה וגישת הלקוחות אל הסמכות העליונה מקלה מאד על הליכים מורכבים או פרויקטים ייחודיים. ההיכרות האישית והבלתי אמצעית עם הלקוחות מאפשרת להעניק שירות אישי ולהתייחס לכל לקוח באופן פרטני. כמו כן, קיימות אין ספור אופציות ופלטפורמות לעסקים של אדם אחד שיכולות להתגבר כמעט על כל מכשול ומכשול. הנה כמה טיפים מנצחים.
אל תתמקדו בנישה הנוחה לכם בלבד
עסק של אדם אחד דורש מבעליו לתפעל את כל המחלקות השונות של העסק כמו השיווק, המכירות, הייצור וכיוצא בזה. באופן טבעי, בעלי עסקים נמשכים לאזור הנוחות שלהם תוך "הזנחה" של הזרועות האחרות. למשל, בעל עסק שנמשך לנושא השיווקי משקיע יותר בגיוס לקוחות ופחות במתן שירות, ובעל עסק שחושש ממכירות שוקע בעבודה מבלי להגדיל את קהל לקוחותיו.
יש מבעלי העסקים הללו שלא מפעילים בכלל מחלקות נחוצות כמו הנהלת חשבונות (שדואגת גם לגבייה מסודרת) או מחלקה משפטית שמנהלת נכון את ההתקשרות מול הגורמים השונים. מבחינה זו, הטיפ הראשון שלנו הוא לדעת שעסק הוא מכלול. כל נקודה חייבת לקבל התייחסות אמיתית. גם אם הפעולה הספציפית הדרושה איננה אהובה עליכם, הצורך לא ייעלם. ניתן כמובן (ואפילו מומלץ) להיעזר בגורמים חיצוניים.
בחירת פלטפורמות פרסום אפקטיביות והשקעה בשיווק
השקעה בשיווק היא פרמטר חשוב מאין כמוהו להצלחתו של כל עסק, והדברים נכונים כמובן גם לגבי עסקים קטנים. חרף כך, לא מעט בעלי עסקים שפועלים לבדם אינם משקיעים די זמן בשיווק והתוצאה עלולה להיות בעוכריהם. עסק שקופא על שמריו ולא מגדיל את קהל הלקוחות באופן קבוע מסתמך יותר מדי על לקוחות קבועים שיכולים לעזוב מסיבות שונות ומשונות. יש להקצות זמן ספציפי לפעולות שיווק גם אם הדבר בא על חשבון הכנסות בטווח הקצר.
מיקוד
הסוד שבמיקוד הוא אחד הסודות שעסק של אדם אחד חייב להכיר. היות שהעסק פועל על בסיס אדם אחד בלבד, אספקה של שירותים רבים מדי תגרום לקריסה מהירה. מנגד, התמקדות והתמקצעות בנישה ספציפית בתוך הענף היא מקום טוב לגדול ממנו. לדוגמה, אם אתם מציעים שירותי אדריכלות ועיצוב פנים, אל תחששו להתמקד בנישה בתוך נישה כמו "עיצוב משרדים" או "עיצוב דירות חדשות". ההתמקצעות תבוא לידי ביטוי בלקוחות ממוקדים, צבירת ניסיון עשיר, בניית שם ועוד. כפועל יוצא מכך – מחירים טובים.
משאבים מוגבלים מנוצלים בחוכמה
אחד הדברים שמאפיינים יותר מכל עסקים של אדם אחד הוא משאבים מוגבלים. לא אחת, מדובר על עסקים בתחילת דרכם שאין להם "כיס עמוק" ולכן יש לבחור בקפידה את השקעת המשאבים של העסק תוך כדי התמקדות בהשקעות שמניבות תוצאות לטווח הקצר והבינוני. בטרם אתם יוצאים להרפתקאות שכרוכות בהוצאות גבוהות, נסו למקסם את יכולותיכם במשאבים הזמינים.
אל תנסו למכור יותר מדי
עסקים רבים, בעיקר עסקים שצועדים את צעדיהם הראשונים, נוטים ליפול במלכודת של לקיחת כל עבודה בכל מחיר ולא משנה מה. הרצון העז להגדיל את קהל הלקוחות ולצבור ניסיון ומוניטין משפיע על שיקולים רציונאליים ועלול להתברר כטעות. בתור עסק של אדם אחד מרווח הטעויות מצומצם ועל כן קחו על עצמכם רק עבודות שאתם יודעים בוודאות שאתם מסוגלים לבצע. זאת, לא רק ברמת האיכות אלא גם בלוחות זמנים סבירים. 5 לקוחות סופר-מרוצים עדיפים על 20 לקוחות מאוכזבים. נכון, אולי תתעכבו בהכנסות השוטפות אבל עסק הוא ריצה למרחקים ארוכים (ראו בהמשך). היסודות שתבנו היום הם אלה שיחזיקו את העסק מחר.
אתגר המיתוג
עסקים של אדם אחד נתפסים (שלא בצדק) כעסקים פחות מקצועיים. לקוחות נוטים לחשוש מפני התקשרות עם עסק של אדם אחד ותמיד אלמנטים כמו משרד וגודל משחקים תפקיד. למרות שההמלצה היא להיות שקופים עם הלקוחות, לא חייבים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור. כלומר, ככל שלא נשאלתם בנושא וככל שהדברים אינם רלבנטיים, אין צורך להציג את עצמכם כעסק קטן של אדם אחד. במידה שנשאלתם, שמרו על כנות אך הדגישו את היתרונות.
תמיד תהיו גאים בכך שהקמתם עסק בעצמכם וציינו את המעלות של עסק של אדם אחד מבחינת הלקוח (יחס אישי, סדר עדיפויות, זמינות גבוהה לשירות וכו'). כמו כן, בעולם שבו האינטרנט נמצא בכל מקום גם עסק קטן יכול לפתוח אתר אינטרנט מקצועי ממש כמו תאגיד רחב היקף. המשרד הווירטואלי מגשר על פערים וחששות מוקדמים ועליכם להשקיע בו את הרצינות הדרושה.
בדידותו של הרץ למרחקים ארוכים
עסק הוא לא מרוץ לטווחים קצרים, הוא מרתון. בעלי עסקים שעובדים לבד מגלים שאחד האתגרים הקשים ביותר הוא דווקא "הבדידות". מעבר לצורך החברתי של כל אחד מאיתנו להיות מוקף באנשים וב"עמיתים למקצוע", הבדידות עלולה לגרום לניוון מחשבתי מסוים. חשוב שבעל העסק ידע לצאת מהחלל הטבעי שלו ולהגיע למקומות שיכולים להפרות אותו מבחינה עסקית ומחשבתית. כנסים, קורסים מקצועיים, סדנאות, מפגשים חברתיים עם בעלי עסקים, אירועים מיוחדים ללקוחות, שיתופי פעולה עם עסקים בתחומים מקבילים ועוד.
כל אלה מאפשרים להרחיב את זווית הראיה ולהימנע מעמידה במקום. לכך ניתן לצרף אלמנט נוסף והוא ייעוץ עסקי. פרספקטיבה חיצונית איכותית על המצב של העסק מעבר לנקודת המבט של בעליו. באשר לעסק של אדם אחד, הדברים נאמרים ביתר שאת. ייעוץ עסקי אפקטיבי מספק סיעור מוחות שמאפשר לעסק להתייעל, להתקדם, לגדול ולהתפתח.
אל תחששו לגדול
כמעט כל עסק של אדם אחד אשר עובד תקופה מסוימת מתלבט לגבי המועד הנכון לצמיחה והעסקת עובדים. לרוב, זהו מהלך אשר עלול לגרום לשינוי משמעותי מבחינת ההכנסות של העסק ברמה המיידית. הכשרת עובד והמחויבות התמידית לתשלום משכורתו נראים כאתגר לא פשוט ואף "בלתי מושג" במקרים מסוימים. למרות שיש לבחון בקפידה האם הזמן להתרחב הגיע, כאשר הדברים עומדים בפתח מומלץ שלא לחשוש ולעשות את הצעד הנכון. גם כאן, ייעוץ עסקי יכול בהחלט לעזור בקבלת ההחלטה הזו, שהיא אחת מהמשמעותיות ביותר של העסק (ויכולה להיות ברומטר לעתידו).
גם לכם מגיעות זכויות סוציאליות
בעלי עסקים שמפעילים לבדם את העסק נוטים לזלזל ב"זכויות סוציאליות" כמו שעות נוספות, ימי חופשה, ימי מחלה ואפילו דמי הבראה ופנסיה. זכרו שאתם לא רק המנהלים והבעלים אלא גם העובדים. חוקים שמעניקים לעובדים את הזכויות שלהם נועדו גם לשפר את תפוקתם. מחקרים הוכיחו שעובדים ללא חופשה או זכויות עובדים הם פחות יעילים מעובדים שזכאים לתנאים כאמור. אל תחסכו מעצמכם ארוחות מסודרות, ימי חופשה מפעם לפעם וכו'. מיותר לציין שעליכם להשקיע בפנסיה, ביטוח וחסכונות כמו כל עובד במשק. ללא האלמנטים הללו, ובעיקר ללא חופשות ראויות, בעל העסק יישחק במהירה.
הקפידו על תכנון מוקדם
עסקים של אדם אחד לוקים לעיתים בתכנון ארוך טווח. הם מתעסקים ב"עכשיו" ובאספקת המוצרים/השירותים ללקוחות תוך שהם מזניחים את החשיבה לעתיד. בדומה לכל עסק, גם עסק של אדם אחד צריך להיות מתוכנן מראש כמה וכמה חודשים קדימה. דרך טובה לעשות זאת היא על ידי הצבת מטרות ברורות וברות השגה. לדוגמה, הגדלת סך ההכנסות של העסק ברבעון הבא ב-10%, גבייה מסודרת, קורס מקצועי פעם בשנה וכדומה. זכרו את הכלל, מטרות נועדו שיגשימו אותן והצבת מטרות היא שלב חשוב בהצלחה