אופציות המימון לרכישת רכב חדש

אופציות המימון לרכישת רכב חדש

.על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר הרכבים בישראל עומד על כ-3,100,000 כלי רכב עם עלייה של 4% מדי שנה. 86% מהרכבים הם רכבים פרטיים והיתר רכבי חברה, רכבי תיירות ורכבים השייכים לחברות ליסינג
רכב (מיד לאחר דירה) הוא אחת ההוצאות הגדולות של משפחה בישראל. הן מבחינת הקנייה הראשונית והן מבחינת תחזוקה. בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים במודלים לרכישת רכבים כאשר קיימות מגוון אופציות לרשות הקונה. חלקן רלבנטיות לכל עסקת רכישה (כמו הלוואה) וחלקן קשורות לזהות המוכר (יד שנייה מפרטי, ליסינג מימוני, טרייד אין וכדומה). במאמר קצר זה נסקור את עיקרי המודלים למימון רכב חדש.

הלוואה רגילה מהבנק או מחברה חוץ בנקאית


הלוואה "רגילה" לרכישת רכב היא הדרך הקלאסית והמוכרת לקניית מכונית. אם תרצו, בדיוק אותה השיטה שבאמצעותה נרכשו מאות אלפי רכבים בישראל במשך עשרות שנים. מתקשרים עם בנק או חברה להלוואה חוץ בנקאית, מבקשים הלוואה לרכישת רכב, מציגים מענה לדרישות הגוף המלווה (כמו ביטחונות רלבנטיים) ומקבלים את הכסף בתמורה להחזר חודשי לתקופה קבועה מראש. על פי רוב מדובר בהלוואות בסכומים של עשרות אלפי שקלים אשר ניתן לקבלן ללא דרישות מיוחדות. הלוואה לרכישת רכב יכולה להינתן אפילו בשיחת טלפון או דרך אתר האינטרנט של החברה המלווה.

הלוואת יבואן


יבואני רכב מבקשים לקדם את מכירת מותגיהם על ידי "כניסה בנעלי הבנק או החברות החוץ-בנקאיות" ומתן הלוואת מימון. הצעות אטרקטיביות למימון רכב חדש שזמינות במגוון מודלים כמו מימון מלא, טרייד אין (החלפת הרכב הישן ברכב חדש) וכדומה. הלוואות יבואן זמינות לרוב בתנאים אטרקטיביים אשר עשויים להיות טובים יותר מהתנאים שמתקבלים בבנק או בחברות האשראי. יש לבחון את ההלוואה היטב ולעתים התנאים נתונים למשא ומתן.

הלוואת בעל מגרש רכבים יד שנייה


בעלי מגרשים לרכבים יד שנייה מציעים אפשרויות מימון ללקוחות בכדי לקדם מכירותיהם. גם כאן, בדומה להלוואת יבואן (או רכישה מחברות ליסינג) ייתכן שהתנאים יהיו טובים עבור הלקוח.

ליסינג מימוני


חברות ליסינג אשר בעבר היו מציעות רכבים להשכרה ופועלות בעיקר מול מהמגזר העסקי, חדרו זה מכבר לשוק הפרטי. ליסינג מימוני פרטי צובר תאוצה ולקוחות יכולים באמצעותו להגשים את החלום על רכב חדש מבלי לשאת במלוא התשלום מראש.
יתרון ראשון בליסינג הממוני הוא התחייבות של החברה לקנות את הרכב לאחר תקופה (בד"כ של כ-3 שנים) ולהחליפו ברכב חדש בעסקת טרייד אין. על פי רוב, ליסינג מימוני הוא מודל שבו הלקוח משלם מקדמה ולאחר מכן תשלום חודשי קבוע. בסוף תקופת התשלום הלקוח יכול לרכוש את הרכב בעבור היתרה או להחליף לרכב חדש ממודל עדכני תוך כניסה למסלול ליסינג נוסף. יתרון משמעותי לאופציה זו הוא שכאשר הרכב מוחלף הלקוח לא צריך להתמודד עם מכירת רכב יד שנייה ונושא רק בירידת הערך.

ליסינג תפעולי


ליסינג תפעולי הוא למעשה עסקת השכרה ארוכת טווח של רכבים אשר במסגרתה חברת הליסינג מעניקה ללקוח שורה ארוכה של שירותים משלימים כמו גרירה, רכב חלופי, חילוץ, שירות נהגים, טיפולים, מוקדים טלפוניים ועוד. זוהי שיטה שמיועדת בעיקר לחברות וארגונים המעוניינים לספק לעובדיהם רכבי חברה.
הבעלות על הרכב נותרת של חברת הליסינג התפעולי ולמעשה לא מדובר ברכישה אלא ב"חכירה". חשוב להדגיש כי זהו מוצר ייחודי ולא נפוץ בשוק הפרטי. פעמים רבות קיים טשטוש בין "ליסינג תפעולי" ל"ליסינג ממוני" בקרב רוכשים פרטיים. הדרך להבדיל בין השניים היא פשוט על ידי התחקות אחר בעלות הרכב. אם הבעלות היא על שם הלקוח הפרטי אזי מדובר בליסינג מימוני ואם הבעלות נותרת של חברת הליסינג זהו ליסינג תפעולי. יודגש כי חברות ליסינג תפעולי מציעות לעתים אופציה לרכישת הרכב בתום תקופת תשלומים קבועה.


הרשמו לניוזלטר וקבלו לתיבת האימייל טיפים מועילים לתכנון פיננסי נבון