איך לחסוך חשמל ולמה זה כדאי לכם?

כמה פעמים קיבלתם חשבון חשמל ולאחר שפתחתם את המעטפה הופתעתם מהסכום הגבוה? ובכן, אתם לא לבד. על פי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וחברת החשמל, משפחה ישראלית ממוצעת מוציאה מדי שנה 3,500-4,600 ₪ בגין צריכת חשמל
איך לחסוך חשמל ולמה זה כדאי לכם

לקביעת פגישת ייעוץ

כעת, בואו נבחן את הנושא מהכיוון השני. היות שכלכלת משפחה טומנת בחובה בראש ובראשונה חיסכון בהוצאות השוטפות, אין ספק שצריכת חשמל נבונה יכולה לעשות הבדל גדול בשורה התחתונה. למעשה, אם תתגייסו למשימה ותרתמו אתכם גם את הילדים, תוכלו להקטין את ההוצאה בגין צריכת חשמל בסכומים ניכרים ואף באלפי שקלים. יתרה מזו, חיסכון בחשמל הוא לא רק חיסכון בכסף אלא התנהלות סביבתית הטומנת בחובה יתרונות רבים ברמה הערכית, המוסרית והחינוכית.

רכישה נכונה של מוצרי חשמל חסכוניים

שימוש יעיל בחשמל מתחיל עוד בשלב המוקדם של רכישת מוצרי חשמל בחנות. אם תקפידו לבדוק את הדירוג האנרגטי של המכשיר הרלבנטי, תוכלו לייעל את צריכת החשמל הכוללת שלכם במידה רבה.

בעת בחירת מכשיר חשמלי יש לדאוג להתאמה בין המוצר המבוקש לבין הצרכים האמיתיים והמיקום המיועד. כמו כן, בחרו מוצרי חשמל בעלי דירוג אנרגטי גבוה ומומלץ כמובן להשוות בין מכשירים דומים מאותה קטגוריה. לכל מכשיר חשמלי יש תווית אנרגיה ובה דירוג אנרגטי שמסומן באותיות לועזיות מ-A ועד G. A מסמל חיסכון בחשמל ואילו G מסמל "בזבזנות". שימו לב, לא אחת, המכשיר האיכותי יותר (כלומר, החסכוני יותר) יהיה יקר מהמכשירים האחרים. אולם, בטווח הארוך, ובמיוחד כאשר מדובר על שימוש למשך שנים, התשלום הנוסף יחזור בחשבון החשמל השוטף בריבית דריבית.

נצלו ככל הניתן את האלמנטים הטבעיים של הבית

האלמנטים הטבעיים של הבית יכולים להיות מקור נהדר לאנרגיה ולחיסכון בחשמל. לדוגמה, השתמשו באור השמש כתאורה בשעות היום, פתחו חלון לבריזה הנעימה במקום מזגן, השתדלו להצל את החלל בקיץ בעזרת התריסים והווילונות. ככל שהשימוש באלמנטים הטבעיים של הבית יהיה חכם יותר, הצורך שלכם בשימוש במכשירי חשמל יקטן.

תאורה

תאורת הבית היא חלק מהותי מחשבון החשמל ומדובר בלא פחות מ-15% מצריכת האנרגיה המשפחתית. על כן, הקפידו על כיבוי אורות ביציאה מהחדר ועשו שימוש בנורות פלואורסצנטיות במקום נורות ליבון. שימוש בנורות חסכוניות מפחית את צריכת האנרגיה ב-80% ואורח חייהן של הנורות הפלואורסצנטיות ארוך משמעותית מאורך חייהן של נורות הליבון. כמו כן, נורות פלואורסצנטיות פולטות פחות חום ועל כן משפיעות על היקף השימוש במזגן.

מזגן

המזגן הוא ללא ספק אחד מזוללי החשמל הגדולים. לכן, שימוש נכון בו יכול להפחית את חשבון החשמל בסוף החודש. ראשית, דאגו לבידוד תרמי של הבית בעת שימוש במזגנים, כלומר סגרו את החלונות והדלתות. התאימו את הלבוש בבית לעונה ובכך תחסכו בפעילות המזגן, בחורף אל תתביישו ללבוש קפוצ'ון, ובקיץ להסתובב עם בגדים מאווררים.

יש לכוון את המזגן על טמפ' של לא יותר מ-20 מעלות בחורף ולא פחות מ-26 מעלות בקיץ. כל חריגה במעלה מוסיפה 5% לצריכת החשמל של המזגן. בנוסף, ככל שאתם יכולים, השתמשו במאווררים. 24 שעות פעילות של מאוורר שוות ערך לצריכת חשמל של שעה אחת במזגן. הקפידו על תחזוקת המזגן ונקו את המסננים ותריסי האוורור כל ארבעה חודשים לפחות. מיותר לציין שיש לכבות את המזגן בכל פעם שאתם יוצאים מהחדר או מהבית. השתדלו גם שלא להפעיל את המזגן בלילה והתאימו את כלי המיטה והשמיכות לטמפ' הרלבנטית.

מכונת כביסה, מייבש כביסה ומדיח כלים

מכונת כביסה, מייבש כביסה ומדיח כלים צורכים חשמל רב ועל כן יש להפעיל אותם אך ורק כאשר הם מלאים לחלוטין. הימנעו מ"כביסות קטנות", או שימוש "קצר" במייבש. ככל שתהיו מסודרים יותר, צריכת החשמל תקטן בהתאמה. בהפעלת מכונת כביסה או מדיח כלים בתפוקה מלאה אתם מרוויחים גם חיסכון בחומרי הניקוי ובצריכת המים. במידה שאתם מוכרחים להשתמש במכשירים כשהם אינם מלאים, בחרו תוכניות חסכוניות. מבחינת מדיח כלים, לעיתים מומלץ לוותר עליו ופשוט לעשות כלים ביד. לגבי מייבש הכביסה, בחודשי הקיץ אפשר בהחלט להיעזר בשמש ובכבלי התלייה. כאשר אתם עושים שימוש במייבש, נקו בתדירות גבוהה את הפילטרים של המכשיר בכדי להגיע לתוצאה מהירה. בחברת החשמל ממליצים על ניקוי מסנני מייבש כביסה לפני כל הפעלה. באשר למכונת הכביסה, כדאי לבחור חומרי ניקוי אשר מסוגלים לעבוד בטמפ' נמוכות של 30-60 מעלות בלבד. כמו כן, התאימו את הבגדים שאתם מכבסים לתוכנית הרלבנטית ונסו להשתמש בתוכניות ממוקדות אשר חוסכות זמן עבודה, מים, חשמל וחומרי ניקוי.

דוד חימום

דוד חימום חשמלי עלול להיות מכשול רציני בדרך לחשבון חשמל מופחת. ראשית, מרבית הישראלים אינם יודעים כמה זמן יש להפעיל את הדוד ולא אחת דוד החימום "נשכח" לכמה שעות טובות (ואפילו ימים ולילות שלמים). הפעלה נכונה של דוד חימום תיעשה בסמוך למקלחות ובהתאם למספר המשתמשים הצפוי. כמו כן, מומלץ להתקין שעון דיגיטלי (טיימר לדוד) אשר מפקח על פעילותו של המכשיר. השעון מאפשר ליהנות ממים חמים בשעות קבועות ולהימנע מסיטואציות שבהן הדוד נשכח דלוק. ככל שיש לכם דוד שמש, נקו את הקולטים לפחות פעם בשנה.

תנור אפיה

תנור אפיה יכול להיות ברומטר חשוב לחיסכון בחשמל. ההמלצה העיקרית היא כמובן לכבות את פעילותו של התנור כ-10 דק' לפני תום האפייה. אל דאגה, החום שנותר בחלל המכשיר יעשה בדרך כלל את הגימור הסופי בצורה טובה מאד. אם אתם מעוניינים לחמם כמויות קטנות של אוכל, עדיף להשתמש בטוסטר אובן, כיריים גז או מיקרוגל.

מקרר

על מנת לחסוך בצריכת החשמל של המקרר כדאי להציב אותו במרחק של 15 ס"מ לפחות מהקיר ולהקפיד לסגור את הדלתות מיד לאחר הפתיחה. אם יש לכם מקרר ישן, אולי הגיע הזמן להתחדש. המקררים אשר זמינים היום בחנויות מקטינים במידה ניכרת את צריכת החשמל הרגילה וההשקעה במוצר חדש יכולה להשתלם בתוך זמן קצר בלבד.

הבלוג הכלכלי

לפניכם סדרת מאמרים בתחומים שונים 

השאירו פרטים וכבר חוזרת אליכם

דילוג לתוכן